Кайта келүү

 

 

Кыргыз Республикасынын 

Улуттук банк Башкармасынын 

2020-жылдын 17-июнундагы 

№2020-П-33/35-1-(НФКУ) 

токтому 

 

 

 

 

Кыргыз Республикасынын Улуттук банкынын  

айрым ченемдик укуктук актыларына өзгөртүүлөрдү киргизүү жөнүндө  

 

 

 

Кыргыз Республикасынын «Кыргыз Республикасынын Улуттук банкы, банктар жана банк иштери жөнүндө» мыйзамынын 20 жана 68-беренелерине ылайык, Кыргыз Республикасынын Улуттук банк Башкармасы токтом кылат:  

 

1. Кыргыз Республикасынын Улуттук банк Башкармасынын төмөнкү токтомдоруна өзгөртүүлөр киргизилсин (кошо тиркелет): 

- 2003-жылдын 22-октябрындагы № 31/3 «Кыргыз Республикасындагы, жеке адамдардан жана юридикалык жактардан аманаттарды кабыл алууну жүзөгө ашырууга укугу жок микрофинансылык уюмдар тарабынан активдердин классификацияланышынын жана потенциалдуу жоготуулардын жана чыгым тартуулардын ордун жабууга резерв түзүүнүн жалпы принциптери жөнүндөгү” Жобо тууралуу»; 

- 2006-жылдын 2-мартындагы № 5/6 «Белгилүү бир критерийлерге жооп берген кредиттердин атайын классификациясын колдонуунун тартибин бекитүү тууралуу»; 

- 2006-жылдын 12-апрелиндеги № 10/6 «Кредиттик союздарда кредиттерди классификациялоо жөнүндөгү жобону бекитүү тууралуу»; 

- 2014-жылдын 23-апрелиндеги № 16/3 «Ислам банк иши жана каржылоо принциптерине ылайык операцияларды жүзөгө ашырган кредиттик союздарда активдерди классификациялоо жана потенциалдуу жоготуулардын, чыгым тартуулардын ордун жабууга каралган камга тиешелүү чегерүүлөр жөнүндө жобону бекитүү тууралуу»; 

- 2014-жылдын 24-сентябрындагы № 42/8 «Ислам банк иши жана каржылоо принциптерине ылайык операцияларды жүзөгө ашырган микрофинансылык уюмдар тарабынан активдерди классификациялоо жана потенциалдуу жоготуулардын жана чыгым тартуулардын ордун жабууга каралган камга тиешелүү чегерүүлөр жөнүндө Жобону бекитүү тууралуу»; 

- 2020-жылдын 18-мартындагы № 2020-П-12/13-1-(БС) «COVID-19 пандемиясына байланыштуу финансы-кредит уюмдарынын ишин убактылуу жөнгө салуу эрежелери жөнүндө»; 

2020-жылдын 24-мартындагы № 2020-П-12/15-7-(НПА) «Кыргыз Республикасынын коммерциялык банктары жана банк эмес финансы-кредит уюмдары милдеттүү түрдө аткарууга тийиш болгон экономикалык ченемдерди жана талаптарды белгилөө маселелери боюнча Кыргыз Республикасынын Улуттук банкынын айрым убактылуу чечимдери жөнүндө»; 

- 2020-жылдын 29-апрелиндеги № 2020-П-12/25-7-(НПА) «Коммерциялык банктар тарабынан активдерди классификациялоо жана потенциалдуу жоготуулардын жана чыгым тартуулардын ордун жабууга камга тиешелүү чегерүүлөрдү ишке ашыруу боюнча убактылуу эрежелер жөнүндө». 

2. Юридика башкармалыгы:  

- токтомдун Улуттук банктын расмий интернет-сайтында жарыяланышын камсыз кылсын;  

- расмий жарыялангандан кийин токтомду Кыргыз Республикасынын ченемдик укуктук актыларынын мамлекеттик реестринде чагылдырылышы үчүн Кыргыз Республикасынын Юстиция министрлигине жөнөтсүн.  

3. Токтом расмий жарыялангандан он беш күн өткөндөн кийин күчүнө кирет. 

4. Банк эмес финансы-кредит уюмдарын көзөмөлдөө башкармалыгы ушул токтом менен Кыргыз Республикасынын микрокаржылоо компанияларын жана кредиттик союздарын, «Микрофинансылык уюмдар ассоциациясы» юридикалык жактардын бирикмесин, «Кыргызстандын кредиттик союздарынын жана кооперативдеринин улуттук ассоциациясы» юридикалык жактардын бирикмесин тааныштырсын.  

5. Банктарды көзөмөлдөө методологиясы жана лицензиялоо башкармалыгы ушул токтом менен «Кыргызстан банктарынын союзу» юридикалык жактар бирикмесин, коммерциялык банктарды тааныштырсын. 

6. Токтомдун аткарылышын контролдоо Банк эмес финансы-кредит уюмдарын көзөмөлдөө башкармалыгынын ишин тескөөгө алган Кыргыз Республикасынын Улуттук банк Башкармасынын мүчөсүнө жүктөлсүн. 

 

 

Төрага 

 

Т. Абдыгулов 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кыргыз Республикасынын 

Улуттук банк Башкармасынын 

2020-жылдын 17-июнундагы 

№2020-П-33/35-1-(НФКУ) 

токтомуна карата тиркеме 

 

 

 

 

 

Кыргыз Республикасынын Улуттук банкынын 

айрым ченемдик укуктук актыларына өзгөртүүлөр 

 

 

1. Кыргыз Республикасынын Улуттук банк Башкармасынын 2003-жылдын  

22-октябрындагы № 31/3 «Кыргыз Республикасындагы, жеке адамдардан жана юридикалык жактардан аманаттарды кабыл алууну жүзөгө ашырууга укугу жок микрофинансылык уюмдар тарабынан активдердин классификацияланышынын жана потенциалдуу жоготуулардын жана чыгым тартуулардын ордун жабууга резерв түзүүнүн жалпы принциптери жөнүндөгү” Жобо тууралуу» токтомуна төмөнкү өзгөртүүлөр киргизилсин: 

жогоруда аталган токтом менен бекитилген «Кыргыз Республикасындагы, жеке адамдардан жана юридикалык жактардан аманаттарды кабыл алууну жүзөгө ашырууга укугу жок микрофинансылык уюмдар тарабынан активдердин классификацияланышынын жана потенциалдуу жоготуулардын жана чыгым тартуулардын ордун жабууга резерв түзүүнүн жалпы принциптери жөнүндөгү” жобонун: 

- 3.4 пункту төмөнкү редакцияда берилсин:  

«3.4. Активдерди классификациялоодо ушул Жободо аныкталган, бирок алар менен гана чектелбеген классификациялык категориялардын аныктамаларын жана мүнөздөмөлөрүн жетекчиликке алуу керек. Эки же андан көп белгилердин айкалышы, эгерде ушул Жободо башкача каралбаса, классификациялык категорияны аныктайт. 

Активдердин сапатын ар тараптуу талдоону камсыз кылуу үчүн сапаттык мүнөздөмөлөрдү изилдөө зарыл. 

Активдерди классификациялоодо, ушул Жободо аныкталган күрөө же гарантиянын (кепилдиктин) мүнөздөмөлөрү, МФУнын кредиттик саясатына ылайык, күрөө катары гарантия (кепилдик) талап кылынган активдерге гана колдонулушу керек. Милдеттенмелерди аткарууга түрткү берүүчү жана гарантиялардын (кепилдиктердин) болушу жана сапаты классификациялоонун кошумча сапаттык критерийи болуп, активдин кайтарылбай калуу тобокелдигин тескөө инструменти катары активди кыйла ишенимдүү жана толук баалоого мүмкүндүк берет.»; 

 

- 3.6 пункту төмөнкү редакцияда берилсин:  

«3.6. Эгерде төмөнкү мүнөздөмөлөр бар болсо, активдер стандарттуу деп эсептелет: 

- карызды төлөө графигине ылайык кайтарылса же пайыздар жана / же негизги сумма боюнча 30 күндөн ашпаган төлөмдөрдүн кечиктирилишине жол берилсе; 

- кардардын канааттандыраарлык финансылык абалга, туруктуу киреше булагына ээ; 

- кардардын оң кредиттик тарыхы бар, б.а. көптөн бери өзүн ишенимдүү карыз алуучу катары көрсөттү

- негизги сумма жана пайыздар боюнча карыздарды кайтарып берүү боюнча милдеттенмелердин аткарылышы, күрөө же гарантия (кепилдик) менен камсыздалган.»; 

 

- 3.6-1 пункту төмөнкү редакцияда берилсин:  

«3.6-1 Байкоого алынган активдер катары төмөнкү мүнөздүү белгилери ээ болгон активдер саналат: 

- пайыздар жана / же негизги төлөмдөр 31 күндөн 60 күнгө чейин төлөнбөсө

- кардардын төлөө жөндөмдүүлүгүнүн жана финансылык абалынын начарлоосу тенденциясы байкалса, бул анын негизги суммага жана / же пайыздар боюнча карыздарды төлөө боюнча милдеттенмелерин өз убагында аткаруу мүмкүнчүлүгүнө таасир этиши мүмкүн; 

- негизги сумманы жана пайыздарды кайтарып берүү боюнча милдеттенмелердин аткарылышы бир гана камсыздоо катарында күрөө же кепилдик (кепилдик) менен камсыз кылынбаса; 

- күрөөнүн ликвиддүүлүгүнүн төмөндөө тенденциясы (баалардын төмөндөшү / төмөндөшү, сунуштоону жоготуусу ж.б.); 

- кардар-жеке адамдын, анын ичинде жеке ишкердин Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнүн максаттуу мамлекеттик программалары боюнча каржыланган активдерди эске албаганда башка финансы-кредит уюмдарында кайсы болбосун башка актив боюнча орду жабылбаган убактысынан өткөн 30 күнгө чейинки карызы болсо; 

- Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнүн максаттуу мамлекеттик программалары боюнча берилген активдерди эске албаганда, кардар-жеке адамдын, анын ичинде жеке ишкердин, анын жубайынын, ата-энесинин жана балдарынын ошол микрокаржылоо уюмунда жана/же башка финансы-кредит уюмдардагы убактысынан өткөн 60 күнгө чейинки карызы болсо, Карыз алуучунун ушул МФУ алдындагы активдерин (карыздарын) жана жогоруда көрсөтүлгөн жактардын активдерин (карыздарын) бир гана төлөө булагы болгон шартта. Бул жерде бир гана төлөө булагы катары актив берүү чечимин кабыл алууда финансы-кредит уюму тарабынан ошол адамдардын чогуу алгандагы кирешесин, анын ичинде ишкердиктен алган кирешесин түшүнүү зарыл.»; 

 

- 3.7 пунктунда: 

- экинчи абзацында «31» цифрасы «61» цифрасы менен алмаштырылсын; 

- төртүнчү абзацы төмөнкү редакцияда берилсин: 

«күрөөнүн наркынын төмөндөшү, анын сапатынын начарлоосу, күрөөнү жүзөгө ашыруу кыйын болуп калат;»; 

- алтынчы абзацында «30» цифрасы «60» цифрасы менен алмаштырылсын; 

- сегизинчи абзацы төмөнкү редакцияда берилсин: 

«кардардын төлөө жөндөмдүүлүгү жана финансылык абалы начарлаган, бул анын негизги суммага жана / же пайыздар боюнча карыздарды төлөө боюнча милдеттенмелерин өз убагында аткаруу мүмкүнчүлүгүнө таасир эткен.»; 

 

- 3.10 пункту төмөнкү редакцияда берилсин: 

«3.10 Эгерде карызгердин ушул МФУ алдында бир нече кредиттери бар болсо, анын бардык кредиттерине эң чоң карыз болуп саналган кредит боюнча ыйгарылган классификация колдонулат., эгерде бул классификация эң эле алгылыксыз болуп саналса. 

Эгерде насыя алуучунун (жеке же юридикалык жактын) бир ФКУда бир нече насыялары болсо, анда МФУ бардык насыялар боюнча эң начар классификациялык категорияны колдонбошу мүмкүн, эгерде эң начар категория өзгөчө кырдаалдардын жана / же өзгөчө кырдаалдардын кесепетинен финансылык абалы начарлаган же начарлаган карызгердин насыясына берилсе. эпидемияга / пандемияга жана башка форс-мажор кырдаалдарына (форс-мажор жагдайлары) жана ага байланыштуу чектөөлөргө байланыштуу. 

Мындай учурда, МФУ ар бир насыя боюнча классификациялык категорияны категориянын мүнөздөмөлөрүнө ылайык өзүнчө колдоно алат.»; 

 

- 4.3.8 пунктунда «30» цифрасы «60» цифрасы менен алмаштырылсын; 

 

- 4.3.9 пунктунда «30» цифрасы «60» цифрасы менен алмаштырылсын; 

 

- 5.3 пункту төмөнкү редакцияда берилсин: 

«5.3 Улуттук банк активдер боюнча РППУга чегерүүгө төмөндөгүдөй өлчөмдө белгилейт: 

1) жалпы камдар: 

- нормалдуу 0-2%; 

- байкоого алынган активдер 5%; 

2) атайын камдар: 

- субстандарттык 25%; 

- шектүү 50%; 

- жоготуулар 100%.». 

 

2. Кыргыз Республикасынын Улуттук банк Башкармасынын 2006-жылдын  

2-мартындагы № 5/6 «Белгилүү бир критерийлерге жооп берген кредиттердин атайын классификациясын колдонуунун тартибин бекитүү тууралуу» токтомуна төмөнкү өзгөртүүлөр киргизилсин: 

Жогоруда аталган токтом менен бекитилген Белгилүү бир критерийлерге жооп берген кредиттердин атайын классификациясын колдонуунун тартибинин: 

- 2-1.2 пункту төмөнкү редакцияда берилсин: 

«2-1.2. Карызгердин-жеке адамдын, анын ичинде юридикалык жакты түзүүсүз иш алып барган жеке ишкердин, ошол банктан/ФКУдан чогуу жоопкерчиликтүү топтун курамында алган кредитинен тышкары, ошол же башка топтун курамында, башка банктан/ФКУдан чогуу жоопкерчилик алдында кайсыл болбосун жеке кредити же чогуу алган кредити болгон болсо, анда карызгердин-жеке адамдын, анын ичинде юридикалык жакты түзүүсүз иш алып барган жеке ишкердин ошол банктан/ФКМден алынган жана ушул тартипке ылайык атайы классификацияланууга тийиш болгон бардык кредиттери, алардын негизги суммасы жана пайыздары боюнча 31 күндөн 60 күнгө чейинки карыздары болсо «байкоого алынган активдер» катары классификацияланууга тийиш.»;  

 

- 2-1.4 пункту төмөнкү редакцияда берилсин: 

«2-1.4. Карызгердин-жеке адамдын, анын ичинде юридикалык жакты түзүүсүз иш алып барган жеке ишкердин ошол банктан/ФКУдан алынган жана ушул тартипке ылайык атайы классификацияланууга тийиш болгон бардык кредиттерине карата ошол кредиттерге карата классификациялоонун эң төмөнү (начары) ыйгарылууга тийиш. 

Эгерде эң начар категория өзгөчө кырдаалдардын жана / же эпидемия / пандемия жана башка форс-мажордук кырдаалдардын (форс-мажордук кырдаалдардын) кесепетинен начарлаган же карыз алуучунун насыясына берилсе, ФКУ бардык насыялар боюнча эң начар классификациялык категорияны колдонбоого укуктуу. 

Бул учурда ФКУ категориянын мүнөздөмөлөрүнө ылайык ар бир насыя боюнча классификациялык категорияны өзүнчө колдоно алат.»; 

 

- 2-1.5 пункту төмөнкү редакцияда берилсин: 

«2-1.5. Биргелешип бизнес жүргүзүшкөн чогуу жоопкерчиликтүү топтун катышуучулары тарабынан ошол банктан/ФКУдан алынган кредиттердин негизги суммасы жана/же пайыздары боюнча мөөнөтүндө төлөнбөгөн карыз орун алган шартта, ушул документке ылайык, аларга карата мөөнөттө төлөнбөгөн күндөрдүн санына жараша классификация колдонулушу зарыл. Чогуу жоопкерчиликтүү топтун катышуучуларынын биринин кредитинин негизги суммасы жана/же пайыздары боюнча 60 күндөн ашкан, мөөнөтүндө төлөнбөгөн карыз орун алса, анда ушул документке ылайык, чогуу жоопкерчиликтүү топтун ошол катышуучусунун кредитине ыйгарылган классификациялоо категориясы, топтун катышуучуларына берилген бардык кредиттерге карата колдонулууга тийиш.»; 

 

- 3. 2 пункту төмөнкү редакцияда берилсин: 

«3.2. Негизги сумма боюнча жана/же пайыздар боюнча мөөнөтүндө төлөнбөй өткөрүлүп жиберилген пландык төлөмдөрдүн күндөрүнүн эсебине жараша атайын классификация колдонулуучу кредиттер боюнча РППУга чегерүүлөрдүн төмөнкү өлчөмдөрү белгиленет:  

Кредиттердин атайын квалификациясы жана РППУга тиешелүү чегерүүлөр:  

Классификация категориясы  

Мөөнөтүндө төлөнбөй өткөрүлүп жиберилген пландык төлөмдөрдүн күндөрүнүн эсеби  

РППУ  

Канааттандырарлык  

0  

2%  

Байкоого алынгандар  

1-59  

10%  

Шектүүлөр  

60-89  

50%  

Жоготуулар  

90 жана андан ашык  

100%  

»; 

 

- 4.7 пункту төмөнкү редакцияда берилсин: 

«4.7. Атайын классификация колдонулуучу кредиттер, кредиттин мөөнөтүн узартууну жана/же пландык төлөмдөрдүн үзгүлтүксүздүгүнүн өзгөрүүсүн кошо алганда, кредит боюнча эки жолку пролонгация болгон учурда, «байкоого алынгандар» катары классификацияланат жана ал боюнча кредиттин негизги суммасынан 10% өлчөмүндө РППУ түзүлөт. Кийинки насыяларды реструктуризациялоодо, классификациялык категория жок дегенде бир категорияга төмөндөйт.»; 

 

- 4.8 пункту күчүн жоготту деп табылсын. 

 

3. Кыргыз Республикасынын Улуттук банк Башкармасынын 2006-жылдын  

11-майындагы № 10/6 «Кредиттик союздарда кредиттерди классификациялоо жөнүндөгү жобону бекитүү тууралуу» токтомуна төмөнкү өзгөртүүлөр киргизилсин: 

токтомдун аталышында жана 1 пунктунда “Кредиттик союздарда” деген сөздөр “Кредиттик союздарда жана турак жай-сактык кредиттик компанияларда” дегенге алмаштырылсын; 

жогоруда аталган токтом менен бекитилген «Кредиттик союздарда жана турак жай-сактык кредиттик компанияларда кредиттерди классификациялоо жөнүндө» жобонун: 

- 3.1 пункту төмөнкү редакцияда берилсин: 

«3.1. Кредиттерди классификациялоо кредиттердин сапатына кредиттик тобокелдиктин деңгээлине жана ылайыктуу РППУнун аныкталышына жараша дайыма баа берүүгө негизделген. 

Активдерди классификациялоодо ушул Жободо аныкталган, бирок алар менен гана чектелбеген классификациялык категориялардын аныктамаларын жана мүнөздөмөлөрүн жетекчиликке алуу керек. Эки же андан көп белгилердин айкалышы, эгерде ушул Жободо башкача каралбаса, классификациялык категорияны аныктайт. 

Активдердин сапатын ар тараптуу талдоону камсыз кылуу үчүн сапаттык мүнөздөмөлөрдү изилдөө зарыл. 

Активдерди классификациялоодо, ушул Жободо аныкталган күрөө же гарантиянын (кепилдиктин) мүнөздөмөлөрү, МФУнын кредиттик саясатына ылайык, күрөө катары гарантия (кепилдик) талап кылынган активдерге гана колдонулушу керек. Милдеттенмелерди аткарууга түрткү берүүчү жана гарантиялардын (кепилдиктердин) болушу жана сапаты классификациялоонун кошумча сапаттык критерийи болуп, активдин кайтарылбай калуу тобокелдигин тескөө инструменти катары активди кыйла ишенимдүү жана толук баалоого мүмкүндүк берет.»; 

 

- 3.3 пункту төмөнкү редакцияда берилсин:  

«3.3. Улуттук банк төмөнкүдөй кредиттерди классификациялоонун жалпы жана атайы категорияларын, ошондой эле кредиттин негизги суммасынын калдыгынан РППУ өлчөмү ченемдерин белгилейт:  

1) жалпы камдар: 

- стандарттык 0-2%%; 

- байкоого алынган активдер 5%; 

2) атайын камдар: 

- субстандарттык 25%; 

- шектүү 50%; 

- жоготуулар 100%.»; 

 

- 3.4-1 пункту төмөнкү редакцияда берилсин: 

«3.4-1. Төмөнкү белгилер мүнөздүү болгон активдер, байкоого алынган активдер болуп саналат: 

- пайыздар жана / же негизги төлөмдөр 31 күндөн 60 күнгө чейин төлөнбөсө

- кардардын төлөө жөндөмдүүлүгүнүн жана финансылык абалынын начарлоосу тенденциясы байкалса, бул анын негизги суммага жана / же пайыздар боюнча карыздарды төлөө боюнча милдеттенмелерин өз убагында аткаруу мүмкүнчүлүгүнө таасир этиши мүмкүн; 

- негизги сумма жана пайыздар боюнча карыздарды кайтарып берүү боюнча милдеттенмелердин аткарылышы, күрөө же гарнтия (кепилдик) менен камсыз болбогон учурда; 

- күрөөнүн ликвиддүүлүгүнүн төмөндөө тенденциясы (баалардын төмөндөшү / төмөндөшү, сунуштоону жоготуусу ж.б.); 

- кардар-жеке адамдын, анын ичинде жеке ишкердин Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнүн максаттуу мамлекеттик программалары боюнча каржыланган активдерди эске албаганда башка финансы-кредит уюмдарында кайсы болбосун башка актив боюнча орду жабылбаган убактысынан өткөн 30 күнгө чейинки карызы болсо; 

- Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнүн максаттуу мамлекеттик программалары боюнча берилген активдерди эске албаганда, кардар-жеке адамдын, анын ичинде жеке ишкердин, анын жубайынын, ата-энесинин жана балдарынын ошол микрокаржылоо уюмунда жана/же башка финансы-кредит уюмдардагы убактысынан өткөн 60 күнгө чейинки карызы болсо, Карыз алуучунун ушул МФУ алдындагы активдерин (карыздарын) жана жогоруда көрсөтүлгөн жактардын активдерин (карыздарын) бир гана төлөө булагы болгон шартта. Бул жерде бир гана төлөө булагы катары актив берүү чечимин кабыл алууда финансы-кредит уюму тарабынан ошол адамдардын чогуу алгандагы кирешесин, анын ичинде ишкердиктен алган кирешесин түшүнүү зарыл. 

Эскертүү: Бул белгилер эмгек акы долбоорлорунун алкагында берилген овердрафттарга таркатылбайт.»; 

 

- 3.5 пункту төмөнкү редакцияда берилсин:  

«3.5. Карыз алуучунун финансылык абалынын начарлашы жана анын кредит боюнча карыздарын өз убагында төлөй албай тургандыгы тууралуу белгилер байкалган кредиттер субстандарттык деп саналат. 

Субстандарттык кредиттердин мүнөздүү белгилери болуп төмөндөгүлөр саналат: 

а) төлөмдөрдү төлөөнүн пландык мөөнөтү келип жеткенден кийинки 61 күндөн  

90 күнгө (кошо алганда) чейинки мезгилдин ичинде пайыздар жана/же негизги сумма боюнча пландык төлөмдөрдүн төлөнбөшү

б) пайыздар жана/же негизги сумма боюнча карыздардын ордун толтуруу үчүн карыз алуучунун акча каражаттарынын агымынын жетиштүү болбой жатышы; 

в) кредитти кайрадан реструктуризациялоо; 

г) күрөөнүн наркынын төмөндөшү, анын сапатынын начарлашы, күрөөнү жүзөгө ашыруу кыйын болуп калат, гаранттын финансылык абалы начарлагандыгы жөнүндө маалымат бар; 

д) карызгер-жеке адамдын, анын ичинде юридикалык жакты түзүүсүз өз алдынча иш алып барган ишкердин Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнүн максаттуу мамлекеттик программалары боюнча берилген кредиттерди эске албаганда, ошол кредиттик союзда жана/же башка финансы-кредит уюмунда кайсыл болбосун башка кредитинин негизги суммасы жана/же ага кошуп эсептелинген пайыздар боюнча 30 күндөн ары созулуп кеткен, мөөнөтүндө төлөнбөгөн карызы болсо; 

е) карызгер-жеке адамдын, анын ичинде юридикалык жакты түзүүсүз иш алып барган жеке ишкердин жубайынын, ата-энесинин жана балдарынын Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнүн максаттуу мамлекеттик программалары боюнча берилген кредиттерди эске албаганда, ошол кредиттик союз жана/же башка финансы-кредит уюму алдында кредиттин негизги суммасы жана/же ага кошуп эсептелинген пайыздар боюнча 60 күндөн ары созулуп кеткен, мөөнөтүндө төлөнбөгөн карызы болсо жана баардык жогоруда көрсөтүлгөн кредиттердин бир гана төлөө булагы болгон шартта. Мында, финансы-кредит мекемесинин алдындагы карыздын ордун жабуу үчүн бир киреше булагы дегенден улам, финансы-кредит уюму тарабынан кредит берүү чечимин кабыл алууда эске алынган жогоруда аталган адамдардын чогуу алгандагы кирешесин, ошондой эле ишкердиктен түшкөн кирешени түшүнүү зарыл. 

Эскертүү: Ушул пункттун жетинчи жана сегизинчи абзацтарында көрсөтүлгөн белгилер эмгек акы долбоорлорунун алкагында берилген овердрафттарга таркатылбайт.»; 

 

- 3.10 пункту төмөнкү редакцияда берилсин: 

«3.10. Эгерде карызгер ушул кредитик союзда/ушул турак жай-сактык кредиттик компаниясында бир нече кредиттери бар болсо, анын бардык кредиттерине эң чоң карыз болуп саналган кредит боюнча ыйгарылган классификация колдонулат, эгерде бул классификация эң эле алгылыксыз болуп саналса. 

Эгерде насыя алуучунун (жеке же юридикалык жактын) бир ФКУда бир нече насыялары болсо, анда кредиттик союз/турак жай-сактык кредиттик компаниясы бардык насыялар боюнча эң начар классификациялык категорияны колдонбошу мүмкүн, эгерде эң начар категория өзгөчө кырдаалдардын жана / же өзгөчө кырдаалдардын кесепетинен финансылык абалы начарлаган же начарлаган карызгердин насыясына берилсе. эпидемияга / пандемияга жана башка форс-мажор кырдаалдарына (форс-мажор жагдайлары) жана ага байланыштуу чектөөлөргө байланыштуу. 

Мындай учурда, кредиттик союз/турак жай-сактык кредиттик компаниясы ар бир насыя боюнча классификациялык категорияны категориянын мүнөздөмөлөрүнө ылайык өзүнчө колдоно алат.». 

 

4. Кыргыз Республикасынын Улуттук банк Башкармасынын 2014-жылдын  

23-апрелиндеги № 16/3 «Ислам банк иши жана каржылоо принциптерине ылайык операцияларды жүзөгө ашырган кредиттик союздарда активдерди классификациялоо жана потенциалдуу жоготуулардын, чыгым тартуулардын ордун жабууга каралган камга тиешелүү чегерүүлөр жөнүндө жобону бекитүү тууралуу» токтомуна төмөнкү өзгөртүүлөр киргизилсин: 

жогоруда аталган токтом менен бекитилген «Ислам банк иши жана каржылоо принциптерине ылайык операцияларды жүзөгө ашырган кредиттик союздарда активдерди классификациялоо жана потенциалдуу жоготуулардын, чыгым тартуулардын ордун жабууга каралган камга тиешелүү чегерүүлөр жөнүндө» жобонун: 

- 7-пункту төмөнкү редакцияда берилсин: 

«Кредиттерди классификациялоо кредиттердин сапатына кредиттик тобокелдиктин деңгээлине жана ылайыктуу РППУнун аныкталышына жараша дайыма баа берүүгө негизделген. 

Активдерди классификациялоодо ушул Жободо аныкталган, бирок алар менен гана чектелбеген классификациялык категориялардын аныктамаларын жана мүнөздөмөлөрүн жетекчиликке алуу керек. Эки же андан көп белгилердин айкалышы, эгерде ушул Жободо башкача каралбаса, классификациялык категорияны аныктайт. 

Активдердин сапатын ар тараптуу талдоону камсыз кылуу үчүн сапаттык мүнөздөмөлөрдү изилдөө зарыл. 

Активдерди классификациялоодо, ушул Жободо аныкталган күрөө же гарантиянын (кепилдиктин) мүнөздөмөлөрү, МФУнын кредиттик саясатына ылайык, күрөө катары гарантия (кепилдик) талап кылынган активдерге гана колдонулушу керек. Милдеттенмелерди аткарууга түрткү берүүчү жана гарантиялардын (кепилдиктердин) болушу жана сапаты классификациялоонун кошумча сапаттык критерийи болуп, активдин кайтарылбай калуу тобокелдигин тескөө инструменти катары активди кыйла ишенимдүү жана толук баалоого мүмкүндүк берет.»; 

 

- 11-пункту төмөнкү редакцияда берилсин: 

«11. Бир эле кардарга сунушталган бир нече активдерди классификациялоону жүргүзүүдө анын бардык активдерине эң чоң карыз болуп саналган актив боюнча ыйгарылган классификация колдонулат, эгерде бул классификация эң эле алгылыксыз болуп саналса. 

Эгерде кардардын (жеке же юридикалык жактын) бир ФКУда бир нече активдери болсо, анда кредиттик союз бардык активдер боюнча эң начар классификациялык категорияны колдонбошу мүмкүн, эгерде эң начар категория өзгөчө кырдаалдардын жана / же өзгөчө кырдаалдардын кесепетинен финансылык абалы начарлаган же начарлаган карызгердин активине берилсе. эпидемияга / пандемияга жана башка форс-мажор кырдаалдарына (форс-мажор жагдайлары) жана ага байланыштуу чектөөлөргө байланыштуу. 

Мындай учурда, кредиттик союз ар бир актив боюнча классификациялык категорияны категориянын мүнөздөмөлөрүнө ылайык өзүнчө колдоно алат.»; 

 

- 15-пункту төмөнкү редакцияда берилсин: 

«15. Эгерде төмөнкү мүнөздөмөлөр бар болсо, активдер стандарттуу деп эсептелет: 

үстөк баа/киреше жана/же негизги сумма боюнча пландык төлөмдөр мөөнөтүндө төлөнгөн же 30 күндөн ашпаган мөөнөткө кечиктирилип төлөнгөн учурда, 

- кардардын канааттандырарлык финансылык абалы;  

- кардардын ишканасы туруктуу, жакшы капиталдаштырылган болуп саналса;  

- кредиттик союз менен келишимдин шарттарын өз убагында аткаруу;  

- ликвиддүү күрөөнү келишимдин бүт суммасына каржылоо тууралуу келишимдин аткарылышынын камсыз кылынышы;  

- кардардын жакшы кредиттик тарыхы болсо (башкача айтканда, кредиттик союз менен келишимде каралган, кардардын өз милдеттенмелерин аткарууда мөөнөтүндө төлөөлөрдү жүргүзүп турган болсо).»; 

 

- 16-пунктунда төмөнкү редакцияда берилсин: 

«16. Белгилүү бир начарлоо тенденциясы байкалып жаткан активдер, эгерде мындай активдерге карата тийиштүү чаралар колдонулбаса, жакынкы арада алардын сапатынын начарлоосу мүмкүн болгон активдер, көзөмөл алдында турган активдер деп аталат.  

Кредиттик союз активди төмөнкү белгилердин бири орун алган шартта байкоого алынган актив катары классификациялоого тийиш:  

- кардардын финансылык абалынын начарлоо тенденциясынын пайда болушу;  

- рыноктук шарттардын өзгөрүүсү, алар кардардын кредиттик союз менен бекиткен келишимдин шарттарын аткаруусуна таасир тийгизиши мүмкүн;  

- кардар тарабынан келишимдин шарттарын аткаруу графигин 31 күндөн 60 күнгө чейинки мөөнөткө бузуу;  

- пландык төлөмдөрдүн графигин 31 күндөн 60 күнгө чейинки мөөнөткө бузулушу;  

- келишимге ылайык, товарларды берүү мөөнөтүнүн 31 күндөн 60 30 күнгө чейинки мөөнөткө бузулушу;  

- долбоорду жүзөгө ашыруу, финансылык агымдардын графигинин 31 күндөн  

60 күнгө чейинки мөөнөткө бузулушу;  

- үчүнчү тараптар тарабынан келишимдерди аткаруу мөөнөтүнүн 31 күндөн  

60 күнгө чейинки мөөнөткө бузулушу;  

- алар боюнча документтердин жетишпестиги же ага баа берүү боюнча тиешелүү эксперттердин жоктугунан кредиттик союз үчүн күрөө боюнча мониторинг жүргүзө албастык;  

- күрөөнүн ликвиддүүлүгүнүн күтүлүп жаткан төмөндөөсү (баалардын төмөндөшү, валюта курсунун түшүшү);  

- активди реструктуризациялоонун болуусу;  

- кардар-жеке адамдын, анын ичинде жеке ишкердин Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнүн максаттуу мамлекеттик программалары боюнча каржыланган активдерди эске албаганда башка финансы-кредит уюмдарында кайсы болбосун башка актив боюнча орду жабылбаган убактысынан өткөн 30 күнгө чейинки карызы болсо; 

- Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнүн максаттуу мамлекеттик программалары боюнча берилген активдерди эске албаганда, кардар-жеке адамдын, анын ичинде жеке ишкердин, анын жубайынын, ата-энесинин жана балдарынын ошол микрокаржылоо уюмунда жана/же башка финансы-кредит уюмдардагы убактысынан өткөн 60 күнгө чейинки карызы болсо, Карыз алуучунун ушул кредиттик союз алдындагы активдерин (карыздарын) жана жогоруда көрсөтүлгөн жактардын активдерин (карыздарын) бир гана төлөө булагы болгон шартта. Бул жерде бир гана төлөө булагы катары, актив берүү чечимин кабыл алууда финансы-кредит уюму тарабынан ошол адамдардын чогуу алгандагы кирешесин, анын ичинде ишкердиктен алган кирешесин түшүнүү зарыл. 

Эскертүү: бул абзацта көрсөтүлгөн белги эмгек акы долбоорлорунун алкагында овердрафтарга таркатылбайт.»; 

 

- 17-пункту төмөнкү редакцияда берилсин: 

«17. Субстандарттык активдер катары анда белгилүү бир терс тенденциялар байкалган активдер саналат, бул учурда кредиттик союз кошумча РППУну түзүүгө жана/же активдин сапатын жакшыртууга багытталган тиешелүү чараларды кабыл алууга тийиш. 

Кредитик союз активди төмөнкү белгилердин бири орун алган шартта субстандарттык актив катары классификациялоого тийиш: 

- кардар тарабынан келишимдин шарттарын аткаруу графигин 61 күндөн 90 күнгө чейинки мөөнөттө бузуу; 

- пландык төлөмдөрдүн графигин 61 күндөн 90 күнгө чейинки мөөнөттө бузулушу; 

- келишимге ылайык, товарды берүү мөөнөттөрүн 61 күндөн 90 күнгө чейинки мөөнөттө бузулушу; 

- долбоорду жүзөгө ашыруу, келип түшкөн финансылык агымдардын графигин 61 күндөн 90 күнгө чейинки мөөнөттө бузулушу; 

- үчүнчү тараптар тарабынан келишимди аткаруу мөөнөттөрүн 61 күндөн 90 күнгө чейинки мөөнөттө бузуу; 

- кардардын финансылык абалы тууралуу анык эмес, терс маалыматынын болуусу; 

- актив күрөө менен толук камсыздалбаса жана күрөөнүн сапатынын начарлоосу байкалса, же болбосо күрөөнүн баасы төмөндөсө

- кайрадан реструктуризацияланган актив болуусу; 

- кардар-жеке адамдын, анын ичинде жеке ишкердин Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнүн максаттуу мамлекеттик программалары боюнча каржыланган активдерди эске албаганда башка финансы-кредит уюмдарында кайсы болбосун башка актив боюнча орду жабылбаган убактысынан өткөн 30 күндөн жогору карызы болсо; 

- Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнүн максаттуу мамлекеттик программалары боюнча берилген активдерди эске албаганда, кардар-жеке адамдын, анын ичинде жеке ишкердин, анын жубайынын, ата-энесинин жана балдарынын ошол микрокаржылоо уюмунда жана/же башка финансы-кредит уюмдардагы убактысынан өткөн 60 күндөн жогору карызы болсо, Карыз алуучунун ушул МФУ алдындагы активдерин (карыздарын) жана жогоруда көрсөтүлгөн жактардын активдерин (карыздарын) бир гана төлөө булагы болгон шартта. Бул жерде бир гана төлөө булагы катары актив берүү чечимин кабыл алууда финансы-кредит уюму тарабынан ошол адамдардын чогуу алгандагы кирешесин, анын ичинде ишкердиктен алган кирешесин түшүнүү зарыл.»; 

 

- 27-пункту төмөнкү редакцияда берилсин: 

«27. Улуттук банк, ислам банк иши жана каржылоо принциптерине ылайык жайгаштырылган активдер боюнча РППУга чегерүүлөрдүн төмөнкү өлчөмдөрүн белгилейт: 

1) жалпы кам:  

- стандарттык 0-2%; 

- байкоо алынган активдер 5%; 

2) атайы кам:  

- субстандаpттык 25%;  

- шектүү 50%;  

- жоготуулар 100%.”. 

 

5. Кыргыз Республикасынын Улуттук банк Башкармасынын 2014-жылдын  

24-сентябрындагы № 42/8 «Ислам банк иши жана каржылоо принциптерине ылайык операцияларды жүзөгө ашырган микрофинансылык уюмдар тарабынан активдерди классификациялоо жана потенциалдуу жоготуулардын жана чыгым тартуулардын ордун жабууга каралган камга тиешелүү чегерүүлөр жөнүндө Жобону бекитүү тууралуу» токтомуна төмөнкү өзгөртүүлөр киргизилсин: 

жогоруда аталган токтом менен бекитилген «Ислам банк иши жана каржылоо принциптерине ылайык операцияларды жүзөгө ашырган микрофинансылык уюмдар тарабынан активдерди классификациялоо жана потенциалдуу жоготуулардын жана чыгым тартуулардын ордун жабууга каралган камга тиешелүү чегерүүлөр жөнүндө» жобонун: 

- 12-пункту төмөнкү редакцияда берилсин: 

«12. Активдерди классификациялоодо ушул Жободо аныкталган, бирок алар менен гана чектелбеген классификациялык категориялардын аныктамаларын жана мүнөздөмөлөрүн жетекчиликке алуу керек. Эки же андан көп белгилердин айкалышы, эгерде ушул Жободо башкача каралбаса, классификациялык категорияны аныктайт. 

Активдердин сапатын ар тараптуу талдоону камсыз кылуу үчүн сапаттык мүнөздөмөлөрдү изилдөө зарыл. 

Активдерди классификациялоодо, ушул Жободо аныкталган күрөө же гарантиянын (кепилдиктин) мүнөздөмөлөрү, МФУнын кредиттик саясатына ылайык, күрөө катары гарантия (кепилдик) талап кылынган активдерге гана колдонулушу керек. Милдеттенмелерди аткарууга түрткү берүүчү жана гарантиялардын (кепилдиктердин) болушу жана сапаты классификациялоонун кошумча сапаттык критерийи болуп, активдин кайтарылбай калуу тобокелдигин тескөө инструменти катары активди кыйла ишенимдүү жана толук баалоого мүмкүндүк берет.»; 

 

 

- 19-пункту төмөнкү редакцияда берилсин: 

«19. Бир эле кардарга сунушталган бир нече активдерди классификациялоону жүргүзүүдө анын бардык активдерине эң чоң карыз болуп саналган актив боюнча ыйгарылган классификация колдонулат, эгерде бул классификация эң эле алгылыксыз болуп саналса. 

Эгерде кардардын (жеке же юридикалык жактын) бир ФКУда бир нече насыялары болсо, анда МФУ бардык насыялар боюнча эң начар классификациялык категорияны колдонбошу мүмкүн, эгерде эң начар категория өзгөчө кырдаалдардын жана / же өзгөчө кырдаалдардын кесепетинен финансылык абалы начарлаган же начарлаган карызгердин насыясына берилсе. эпидемияга / пандемияга жана башка форс-мажор кырдаалдарына (форс-мажор жагдайлары) жана ага байланыштуу чектөөлөргө байланыштуу. 

Мындай учурда, МФУ ар бир актив боюнча классификациялык категорияны категориянын мүнөздөмөлөрүнө ылайык өзүнчө колдоно алат.»; 

 

- 22-пункту төмөнкү редакцияда берилсин: 

«22. Эгерде төмөнкү мүнөздөмөлөр бар болсо, активдер стандарттык деп эсептелет: 

- үстөк баа/киреше жана/же негизги сумма боюнча пландык төлөмдөр мөөнөтүндө төлөнгөн же 30 күндөн ашпаган убакытка; 

- кардардын финансылык абалы канааттандыраарлык, туруктуу киреше булактары болсо;  

- кардардын кредиттик таржымалы алгылыктуу болсо;  

- кардардын ишканасы туруктуу, жакшы капиталдаштырылган болуп саналса;  

- микрокаржылоо уюму менен келишим шарттар өз убагында аткарылып келсе;  

- келишимде аныкталган бүтүндөй суммага ликвиддүү күрөө менен каржылоо келишиминин аткарылышынын камсыздалышы;  

- каржылоонун негизги суммасы жана үстөк баа/киреше боюнча карыздарды кайтарып берүү боюнча милдеттенмелердин аткарылышы толугу менен күрөө же гарантия (кепилдик) менен камсыздалат.»; 

 

- 23-пунктунда: 

- он экинчи абзац абзац төмөнкү редакцияда берилсин: 

«- кардар-жеке адамдын, анын ичинде жеке ишкердин Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнүн максаттуу мамлекеттик программалары боюнча каржыланган активдерди эске албаганда башка финансы-кредит уюмдарында кайсы болбосун башка актив боюнча орду жабылбаган убактысынан өткөн 30 күнгө чейинки карызы болсо.»; 

- он төртүнчү абзац төмөнкү редакцияда берилсин: 

«- Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнүн максаттуу мамлекеттик программалары боюнча берилген активдерди эске албаганда, кардар-жеке адамдын, анын ичинде жеке ишкердин, анын жубайынын, ата-энесинин жана балдарынын ошол микрокаржылоо уюмунда жана/же башка финансы-кредит уюмдардагы убактысынан өткөн 60 күнгө чейинки карызы болсо, Карыз алуучунун ушул МФУ алдындагы активдерин (карыздарын) жана жогоруда көрсөтүлгөн жактардын активдерин (карыздарын) бир гана төлөө булагы болгон шартта. Бул жерде бир гана төлөө булагы катары актив берүү чечимин кабыл алууда финансы-кредит уюму тарабынан ошол адамдардын чогуу алгандагы кирешесин, анын ичинде ишкердиктен алган кирешесин түшүнүү зарыл.»; 

 

- 24-пункту төмөнкү редакцияда берилсин: 

«24. Белгилүү бир терс тенденциялар байкалган активдер субстандарттык активдер катары саналат, алар микрокаржылоо уюму РППУну кошумчалап түзүүгө жана/же активдин сапатын жакшыртууга багытталган тиешелүү чараларды көрүүгө тийиш экендигин көрсөтөт. 

Микрокаржылоо уюму активди төмөнкү белгилердин бири орун алган шартта субстандарттык актив катары классификациялоого тийиш: 

- кардар тарабынан келишимдин шарттарын аткаруу графиги 61 күндөн 90 күнгө чейинки мөөнөткө бузулса; 

- пландык төлөмдөрдүн графиги 61 күндөн 90 күнгө чейинки мөөнөткө бузулса; 

- келишимге ылайык, товарларды сунуштоо мөөнөттөрү 61 күндөн 90 күнгө чейинки мөөнөткө бузууга жол берилсе; 

- долбоорду жүзөгө ашыруу, келип түшкөн финансылык агымдар графигин  

61 күндөн 90 күнгө чейинки мөөнөткө бузууга жол берилсе; 

- келишимди үчүнчү жактар тарабынан аткаруу мөөнөтү 61 күндөн 90 күнгө чейинки мөөнөткө бузууга жол берилсе; 

- кардардын финансылык абалы тууралуу такталган терс маалыматтар болсо; 

- эгерде актив күрөө менен толук камсыздалбаса же күрөө сапатынын начарлоосу байкалса, же болбосо күрөө баасы төмөндөсө

- кардар-жеке адамдын, анын ичинде жеке ишкердин Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнүн максаттуу мамлекеттик программалары боюнча каржыланган активдерди эске албаганда башка финансы-кредит уюмдарында кайсы болбосун башка актив боюнча орду жабылбаган убактысынан өткөн 30 күндөн жогору карызы болсо. 

Эскертүү: Бул белгилер эмгек акы долбоорлорунун алкагында берилген овердрафттарга таркатылбайт.»;; 

- Кыргыз Республикасынын Өкмөтүнүн максаттуу мамлекеттик программалары боюнча берилген активдерди эске албаганда, кардар-жеке адамдын, анын ичинде жеке ишкердин, анын жубайынын, ата-энесинин жана балдарынын ошол микрокаржылоо уюмунда жана/же башка финансы-кредит уюмдардагы убактысынан өткөн 60 күндөн жогору карызы болсо, Карыз алуучунун ушул МФУ алдындагы активдерин (карыздарын) жана жогоруда көрсөтүлгөн жактардын активдерин (карыздарын) бир гана төлөө булагы болгон шартта. Бул жерде бир гана төлөө булагы катары актив берүү чечимин кабыл алууда финансы-кредит уюму тарабынан ошол адамдардын чогуу алгандагы кирешесин, анын ичинде ишкердиктен алган кирешесин түшүнүү зарыл. 

Эскертүү: Бул белгилер эмгек акы долбоорлорунун алкагында берилген овердрафттарга таркатылбайт.»; 

 

 

- 35-пункту төмөнкү редакцияда берилсин: 

«35. Улуттук банк, ислам банк иши жана каржылоо принциптерине ылайык жайгаштырылган активдер боюнча РППУга чегерүүлөрдү төмөнкү өлчөмдө белгилейт: 

1) жалпы камдар: 

- нормалдуу 0-2%; 

- байкоого алынган активдер 5%; 

2) атайын камдар: 

- субстандарттык 25%; 

- шектүү 50%; 

- жоготуулар 100%.»; 

 

6. Кыргыз Республикасынын Улуттук банк Башкармасынын 2020-жылдын  

18-мартындагы № 2020-П-12/13-1-(БС) «COVID-19 пандемиясына байланыштуу финансы-кредит уюмдарынын ишин убактылуу жөнгө салуу эрежелери жөнүндө» токтомуна төмөнкү өзгөртүүлөр киргизилсин: 

- 2-жана 5-пунктуларындагы «банк эмес финансы-кредит уюмдары» деген сөздөр «депозиттерди тартуу укугуна ээ болгон микрофинансылык компанияларынан, кепилдик фонддордон жана «Кредиттик союздардын финансылык компаниясы» ААКсынан башка банк эмес финансы-кредит уюмдары» деген сөздөр менен алмаштырылсын. 

 

7. Кыргыз Республикасынын Улуттук банк Башкармасынын 2020-жылдын  

24-мартындагы № 2020-П-12/15-7-(НПА) «Кыргыз Республикасынын коммерциялык банктары жана банк эмес финансы-кредит уюмдары милдеттүү түрдө аткарууга тийиш болгон экономикалык ченемдерди жана талаптарды белгилөө маселелери боюнча Кыргыз Республикасынын Улуттук банкынын айрым убактылуу чечимдери жөнүндө» токтомуна төмөнкү өзгөртүүлөр киргизилсин: 

- 4-пункту күчүн жоготкон деп табылсын. 

 

8. Кыргыз Республикасынын Улуттук банк Башкармасынын 2020-жылдын  

29-апрелиндеги № 2020-П-12/25-7-(НПА) «Коммерциялык банктар тарабынан активдерди классификациялоо жана потенциалдуу жоготуулардын жана чыгым тартуулардын ордун жабууга камга тиешелүү чегерүүлөрдү ишке ашыруу боюнча убактылуу эрежелер жөнүндө» токтомуна төмөнкү өзгөртүүлөр киргизилсин: 

- токтомдун аталышында «Коммерциялык банктар» деген сөздөрдөн кийин «жана айрым банк эмес финансы-кредит уюмдары» деген сөздөр менен толукталсын; 

- 1-пунктунда «коммерциялык банктар» деген сөздөрдөн кийин «жана айрым банк эмес финансы-кредиттик уюмдары» деген сөздөр менен толукталсын; 

- пункт 1 после слов «коммерческими банками» дополнить словами «и отдельными небанковскими финансово-кредитными организациями»; 

- 2-пунктунда «Коммерциялык банктар» деген сөздөрдөн кийин «жана айрым банк эмес финансы-кредит уюмдары» деген сөздөр менен толукталсын; 

 

- 3-пункту төмөнкү редакцияда берилсин: 

«3. Кыргыз Республикасынын Улуттук банк Башкармасынын 2004-жылдын  

21-июлундагы № 18/3 токтому менен бекитилген «Активдерди классификациялоо жана потенциалдуу жоготуулардын жана чыгым тартуулардын ордун жабууга резервге тиешелүү чегерүүлөр жөнүндөгү» жобонун талаптары жана Кыргыз Республикасынын Улуттук банк Башкармасынын 2006-жылдын 2-мартындагы № 5/6 токтому менен бекитилген «Белгилүү бир критерийлерге жооп берген кредиттердин атайын классификациясын колдонуунун Тартибинин» талаптары коммерциялык банктарга, депозиттерди тартуу укугуна ээ болгон микрофинансылык компанияларына, кепилдик фонддорго жана «Кредиттик союздардын финансылык компаниясы» ААКсына карата ушул токтомго каршы келбеген бөлүгүндө колдонулат.». 

 

жогоруда аталган токтом менен бекитилген «Коммерциялык банктар тарабынан активдерди классификациялоо жана потенциалдуу жоготуулардын жана чыгым тартуулардын ордун жабууга камга тиешелүү чегерүүлөрдү ишке ашыруу боюнча убактылуу эрежелеринин»: 

аталышында «Коммерциялык банктар» деген сөздөрдөн кийин «жана айрым банк эмес финансы-кредит уюмдары» деген сөздөр менен толукталсын; 

- 1-пунктунда: 

- биринчи абзац төмөнкү редакцияда берилсин: 

«Бул коммерциялык банктар жана айрым банк эмес финансы-кредит уюмдары тарабынан активдерди классификациялоо жана потенциалдуу жоготуулардын жана чыгым тартуулардын ордун жабууга камга тиешелүү чегерүүлөрдү ишке ашыруу боюнча убактылуу эрежелерде (мындан ары  Убактылуу эрежелер) коронавирус инфекциясынын жайылышына жана ага бөгөт коюуга мамлекеттик органдар тарабынан кабыл алынган чектөө чараларына байланыштуу жагдайдан улам сапаты начарлаган же начарлап жаткан активдерди коммерциялык банктар жана депозиттерди тартуу укугуна ээ болгон микрофинансылык компаниялары, кепилдик фонддор жана «Кредиттик союздардын финансылык компаниясы» ААКсы (мындан ары банктар) тарабынан классификациялоонун убактылуу эрежелерин белгилейт.»; 

- экинчи абзацында «коммерциялык» деген сөз алынып салынсын; 

- 5 пункттун 4 пунктчасы «же гарантия / кепилдик менен камсыздалган болсо банк гаранттын / кепилдин финансылык абалынын начарлоосу жөнүндө маалымат алат» деген сөздөр менен толукталсын; 

- 7 пункттун 5 пунктчасы «же гарантия / кепилдик менен камсыздалган болсо банк гаранттын / кепилдин финансылык абалынын начарлоосу жөнүндө маалымат алат» деген сөздөр менен толукталсын.