Кайта келүү

«Төлөм системасынын операторлорунун жана төлөм уюмдарынын 

ишин лицензиялоо жөнүндө» жобонун долбооруна карата 

МААЛЫМДАМА-НЕГИЗДЕМЕ 

 

 

«Кыргыз Республикасындагы лицензиялык-уруксат берүү тутуму жөнүндө» мыйзамын аткаруу максатында Төлөм системалары башкармалыгы тарабынан 2015-жылы «Төлөм системасынын операторлорунун жана төлөм уюмдарынын ишин  лицензиялоо жөнүндө» жана «Төлөм системасынын операторлорунун жана төлөм уюмдарынын ишин жөнгө салуу жөнүндө» Жоболору иштелип чыккан.  

«Төлөм системасынын операторлорунун жана төлөм уюмдарынын ишин  лицензиялоо жөнүндө» жобонун учурдагы нускасына өзгөртүүлөр жана толуктоолор киргизилген, тексттин жарымынан көбүн, ошондой эле сунуштоо жана кабылдоо техникалык жактан кыйынчылыктуу-жылдан тартып, «Төлөм системасынын операторлорунун жана төлөм уюмдарынын ишин  лицензиялоо жөнүндө» жобонун долбооруна иштелип чыккан (мындан ары - долбоорунун жоболору). 

Лицензиялоо процессинин жана инспектордук текшерүүлөрдүн жыйынтыгында, төлөм системасынын операторлору жана төлөм уюмдары тарабынан бирдей түшүнүккө ээ боло турган жеткире иштелип чыгууну талап кылган пункттары аныкталган. 

Долбоорду иштеп чыгуунун негизги себеби өтүнүч ээсине/лицензиатка белгилүү бир талаптарды аныктоо зарылчылыгы, тагыраак айтканда: уюштуруучуларга, лицензия алуу үчүн берилген документтерди кароо тартибине жана аларды кароо мөөнөтүн узартууга жана уставдык капиталды көбөйтүүгө байланыштуу тактоочу ченемдер жана талаптар киргизилди. 

Ошондон, төмөнкү ченемдер жана талаптар боюнча сунуш киргизүү долбоору жоболору: 

өз иш натыйжасынан болуп саналбаган товарлар үчүн, резидент эмес үчүнчү жактардын пайдасына төлөмдөрдү кабыл алуу жана өткөрүү, эсептешүүлөрдү жүзөгө ашыруу байланыштуу ишмердүүлүк Улуттук банктын укуктук ченемдик актыларына ылайык Кыргыз Республикасынын аймагында резидент - коммерциалык банктар тарабынан өздүк автоматташтырылган системаларын жана банк аралык маалымат берүү коммуникациялык тармактары аркылуу корреспонденттик мамилерин колдонуу аркылуу жүзөгө ашырылат. 

- улуттук банктын ченемдик актыларын ылайык резидент эместердин товарлары үчүн үчүнчү жактардын пайдасына жана кызмат көрсөтүүлөр үчүн төлөмдөрдү кабыл алуу, иштеп чыгуу жана сунуштоо резидент-коммерциялык банктар тарабынан гана өздүк автоматташтырылган системасын колдонуу аркылуу жүзөгө ашырылат. 

- лицензияны кайтарып алуу 2-главасы алынып салынган Өтүнүч ээлерине/лицензиаттарга карата талаптар. 

- кызмат адамдары талапкерлер үчүн талаптар / Салык кызмат адамынын убактылуу жок болгон мезгил жөнүндө турган чен менен алмаштырып аяктады жана / же ушул Кодекстин 15-пунктунда билдирүүлөр милдетин өткөрүлүп бериле турган, Жер казынасы кызматкерлери мүчөсү жүзү боюнча жүргүзүлөт, ал эми расмий ылайык көрсөтмө. Бул катка төрагасы (башкы) ыйгарым укуктарын ишке ашыруу үчүн жол берилбейт. 

- документтерди кароонун тартиби, ошондой эле тийиштүү документтер Улуттук банк он беш (15) күндөн кийин жазуу жүзүндөгү билдирүүнү жөнөтүү ичинде берилиши керек, ага ылайык, ченем менен толукталат. Бул Жобо, же толугу менен өз убагында эки эсеге, же ишке эмес, талаптарга жооп бербеген документтерди тапшырууда, өтүнмө ээсинин документтер Улуттук банк тарабынан кароого кабыл алынбайт. уруксат алуу үчүн тиешелүү документтер Re бербегенде Улуттук банк документтерди таануудан баш тартуу алынган учурдан тартып алты ай өткөндөн кийин жүзөгө ашырылат. 

- ыйгарым укуктуу капиталы капиталдын 1,000,000 кем эмес (бир миллион) тёлём системасынын операторунун сом көлөмү көбөйүп, жок дегенде 2 000 000 (эки миллион) төлөм уюмунун сом. Өтүнмө ээсине эки укугуна тиешелүү болсо, капитал 3 (үч миллион) сомдон кем эмес болууга тийиш. 

- уруксат берүүдөн баш тартуунун негиздери ушул Эрежелердин жана Кыргыз Республикасынын башка ченемдик укуктук актыларга ылайык иш берилген документтердин бир айырмачылыктар болушу мүмкүн. 

Долбоорунун жоболору кабыл алгандан кийинки божомолдонгон укуктук жана социалдык-экономикалык натыйжалар: 

- банктык жана төлөм кызматтарынын керектөөчүлөрүнүн укугун корголушунун камсыз кылуу; 

- лицензиялоо, жөнгө салуу жана регулятор тараптан төлөм системаларынын операторлорунун жана төлөм уюмдарынын үстүнөн көзөмөл жүргүзүү

Долбоорунун жоболору укук коргоо, гендердик, экологиялык жана коррупциялык кесепеттерди чектөөчү ченемдерди камтыбайт, анткени Жобонун долбоорунун сунушталып жаткан ченемдердин киргизилиши Кыргыз Республикасынын ченемдик укуктук актыларын оптимизациялоо жана келишкендике алып келүү, жана Кыргыз Республикасынын төлөм системаларынын ишин үзгүлтүксүз, эффективдүү жана коопсуз кылуу максатында төлөм системасынын операторунун/төлөм уюмунун иши тартипке салынат. 

Долбоорунун жоболору Кыргыз Республикасынын Конституциясынын ченемдерине, жалпысынан республиканын мыйзамдарына жана Кыргыз Республикасынын аймагында белгиленген тартипте макулдашылган эл аралык мыйзамдарынын ченемдерине каршы чыкпайт. 

Долбоорунун жоболору кабыл алынышы өлкө бюджетинен кошумча каржылоону талап кылбайт. 

 

 

Урматтоо менен,  

Төлөм системалары башкармалыгынын 

начальниги Э. Лелевкина